۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

داستان سه زن

دنیای زنانه مملو از رمز و راز است. پشت ابری مه مانند تمام شخصیت زنان، پنهان و پیدا میشود. به قدری رمز آلود که هر مکاشفه چشمانت را به اندازه ای گرد می کند که از تعجب هر لحظه ممکن است از حدقه بیرون بزند. کشف رفتار زنان در موقعیت های مختلف جذاب است و کشف رفتار چند زن در یک موقعیت خاص بسیار جذاب تر. ذهنم این روزها مشغول سه زن شده است. زنان فیلم های "لیلا"، "هنرپیشه" و "دیشب باباتو دیدم آیدا". زن فیلم لیلا بچه دار نمی شود و به همسرش اصرار می کند که زنی دیگر اختیار کند. مرد مخالفت می ورزد و وقتی تحت ِ فشار ِ بیش از حدِ زن قرارمی گیرد تن به این ازدواج مجدد میدهد. در ادامه زن داستان از زندگی مرد به حالت قهر بیرون می آید. زن فیلم هنرپیشه هم بچه دار نمی شود ولی برای همسرش زنی اختیار می کند که نازیباست و قدرت تکلم ندارد (دارد و حرف نمی زند) تا همچنان زن برتر و یکه تاز زندگی باشد. ولی حتی به وجود و حضور زنی که خود وارد زندگی آقای هنرپیشه کرده همچنان حسادت می کند و با رفتاری سادومازوخیستی به آزار خود و زن دیگر می پردازد. نقطه مقابل زن فیلم "دیشب باباتو دیدم آیدا" ست. آنجا که آیدا از روابط پدر و زنی دیگر پرده بر می دارد، زن داستان از آیدا میخواهد که در این موضوع دخالت نکند. دو زن اول در حالی که نقش مستقیم در ورود زن جدید به زندگیشان دارند، حسادت می ورزند. اولی خود حذف میشود و دومی سعی می کند زن جدید را حذف کند. ولی زن فیلم "دیشب..." در حضور زن جدید نقشی ندارد و هیچ تلاشی هم نمی کند تا آنرا حذف کند بلکه سعی می کند شرایط جدید را هضم کند. در پایان زن جدید از زندگی حذف می شود. چرا زن فیلم "دیشب..." اینقدر سهل و ممتنع با حضور زنی دیگر کنار می آید ولی زنان فیلم لیلا و هنرپیشه حضور زنانی که به خواست خودشان بوده را برنمی تابند؟ این زنان به چه می اندیشند که اطرافشان را این رمزآلودگی و این تفاوت رفتار در هاله ای از ابهام فرو می برد؟ من اگر زن بودم....
پ.ن: راستی! زنها هم نمی توانند پاسخ قانع کننده ای به این رفتارهای متفاوت بدهند. باور ندارید؟ از خودشان بپرسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر